Besparen op belastingaangifte zzp?

Vergelijk gratis offertes en bespaar tot wel 40%!

Gratis - Vrijblijvend

Belastingaangifte zzp

De belastingaangifte voor zzp’ers is complexer dan de aangifte van particulieren. Als je net als zzp gestart bent of niet weet van welke aftrekposten je gebruik mag maken, is het slim om de hulp van een belastingadviseur in te schakelen. Op zoek naar een advieskantoor?

Start gratis offerteaanvraag!

Na de aanvraag ontvang je zo snel mogelijk meerdere offerteaanvragen. Vergelijk de prijzen van meerdere adviseurs en bespaar zo tot wel 40% op de kosten.

Op deze pagina lees je wat de belastingaangifte voor zzp’ers inhoudt en waarom het slim is dit uit te besteden aan een belastingadviseur. We geven je bovendien handige aandachtspunten voor als je zelf aan de slag gaat, zodat je zeker weet dat je niks vergeet.



Moet je als zzp’er belastingaangifte doen?

Als je als zzp’er werkzaam bent, ben je niet direct verplicht om belastingaangifte voor ondernemers te doen. Dat ligt eraan of je ondernemer bent voor de belastingdienst én of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

Als jij je aanmeldt bij de Kamer van Koophandel dan krijg je van de belastingdienst bericht als je aangifte moet doen. Aangifte doen betekent bovendien nog niet dat je belasting moet betalen, omdat je als zzp’er gebruik kunt maken van verschillende aftrekposten.

Heb je van de belastingdienst geen bericht gehad dat je aangifte moet doen als zzp, dan doe je nog wel aangifte als particulier. Alle overige verdiensten geef je aan als ‘overig werk’.

Voor gepaste adviezen van een vakman met expertise, kun je contact opnemen met een belastingadviseur. Met de offerteaanvraag ontvangt u in één keer tot 5 offertes om te vergelijken, waarmee u tot wel 40% op de kosten kan besparen!

belastingadvies kosten

Aangifte over 2024: wanneer aangifte doen?

Hoe vaak moet je als zzp’er belastingaangifte doen? Je doet als zzp’er één keer per jaar belastingaangifte: voor 1 mei 2021 moet de aangifte over het jaar 2020 binnen zijn. Je krijgt daarna binnen 3 maanden bericht van de belastingdienst over hoeveel belasting je nog moet betalen of die je terugkrijgt. Uiterlijk drie jaar na de aangifte krijg je van de belastingdienst een definitieve aanslag.

Je kunt eventueel uitstel van aangifte aanvragen. Dit moet je doen voordat de aangifte binnen moet zijn. Hier kan een belastingadviseur je eventueel ook bij helpen. Zo weet je zeker dat dit op tijd geregeld wordt.

Hulp bij belastingaangifte nodig?

Vergelijk gratis offertes en bespaar tot 40% op de kosten!

Belastingaangifte zzp: hoe doe ik dat?

Hoe groter je onderneming, des te complexer je aangifte wordt. Als je alle financiële administratie van het afgelopen jaar goed hebt bijgehouden, is het een kwestie van alles invullen. Maar dan nog moet je goed op de hoogte zijn van aftrekposten waar je gebruik van mag maken. Je kunt dus zelf prima aangifte doen, mits jij je hier goed op voorbereidt.

Hoe moet ik belastingaangifte doen als zzp’er?

Hieronder lees je stap voor stap hoe je als zzp’er zelf aangifte van inkomstenbelasting doet. Heb je hulp bij aangifte inkomstenbelasting nodig? Twijfel dan niet om hulp in te schakelen: vraag gratis offertes aan en bespaar zo tot wel 40% op de kosten!

belastingadvies kosten

Stap 1. Verzamel je gegevens

De eerste stap is het verzamelen van alle gegevens. Voor de belastingaangifte voor zzp’ers heb je natuurlijk veel persoonlijke informatie nodig, zoals je burgerservicenummer en digiD. Ook heb je een overzicht nodig van je inkomsten over het afgelopen jaar en een overzicht van je bankrekeningen en beleggingen.

Ook andere privé gegevens zijn van belang: had je over het afgelopen jaar een koophuis? Dan heb je de WOZ-waarde nodig, net als de jaaropgave met de betaalde hypotheekrente.

Als je het afgelopen jaar de financiële administratie van je onderneming goed hebt bijgehouden, dan is het relatief simpel om alle gegevens omtrent je inkomsten te verzamelen. Hetzelfde geldt met informatie die je nodig hebt voor je aftrekposten. Heb je dit niet goed bijgehouden, dan is de aangifte van inkomstenbelasting als zzp’er een ingewikkelde klus.

Je hebt onder meer nodig:

  • Persoonlijke gegevens: BSN-nummer, bankrekeningnummer, DigiD
  • Inkomsten: vanuit je onderneming en eventuele jaaropgave van je werkgever.
  • Bankrekeningen en beleggingen: het saldo op de rekening op 1 januari van jaar waarover je aangifte doet.
  • Aftrekposten: betaalbewijzen van bijvoorbeeld schenkingen, zorgkosten die niet vergoed werden eventuele partneralimentatie en studiekosten.
  • Leningen en andere schulden

Stap 2. Bepaal je aftrekposten

De volgende stap is het bepalen van de aftrekposten waar je mogelijk recht op hebt. Bij de belasting voor zzp’ers zijn er meerdere aftrekposten: bepaalde kosten die je van je inkomen mag aftrekken, zodat je minder belasting hoeft te betalen.

Zzp komt mogelijk in aanmerking voor de volgende aftrekposten:

  • Zelfstandigenaftrek: als je voldoet aan het urencriterium van 1.125 gewerkte uren als zzp’er kun je hier gebruik van maken. Over 2019 ging het om een bedrag van €7.280,-, maar in de komende jaren wordt de zelfstandigenaftrek gefaseerd afgebouwd tot €5.000,-. In 2020 mag je €7.030,- aftrekken van je inkomsten.
  • Startersaftrek: in de eerste 5 jaar van je onderneming mag je drie keer een extra bedrag van €2.123,- aftrekken. Je moet voldoen aan een paar voorwaarden: je hebt recht op een zelfstandigenaftrek, hebt in de afgelopen 5 jaar niet vaker dan 2 keer gebruik gemaakt van de zelfstandigenaftrek en in die periode was je in ieder geval 1 jaar geen zzp.
  • MKB-winstvrijstelling: deze is van toepassing op alle zzp’ers die winst maken vanuit hun eigen onderneming. Voor 2020 geldt een percentage van 14% van je winst.
  • Investeringsaftrek: bij investeringen tussen de €2.301,- tot €318.449,- in je bedrijf mag je een bepaald percentage van je inkomsten aftrekken. De hoogte van het percentage hangt af van je investeringen.
  • Meewerkaftrek: als je een fiscaal partner hebt die af en toe meewerkt aan je bedrijf, mag je een bedrag aftrekken. Voorwaarden zijn dat je voldoet aan het urencriterium, de fiscale partner werkt minstens 525 per jaar in je onderneming met een maximale vergoeding van €5.000,- en je partner is niet bij jou in loondienst.

Stap 3. Vul de overige gegevens in

Nadat je deze gegevens verzameld hebt, moet je natuurlijk de overige gegevens invullen. Dit zijn vaak persoonlijke gegevens, met betrekking tot je koophuis en eigen spaarrekening. Een deel hiervan heeft de belasting alvast voor je ingevuld aan de hand van gegevens die bij hen bekend zijn. Jij hoeft hierna alleen nog deze gegevens te controleren en eventueel aan te vullen.

Besparen op de kosten van jouw belastingaangifte?

Vind de belastingadviseur met het beste aanbod en bespaar tot wel 40%!

Belastingaangifte voor zzp’ers: belangrijke aandachtspunten

Ga je zelf aangifte doen? Dan zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Als je een partner hebt bijvoorbeeld: houd dan rekening met het feit dat zijn of haar salaris ook meetelt voor het verzamelinkomen.

Dit zijn een paar belangrijke aandachtspunten:

  • Het inkomen van je partner telt mee bij het verzamelinkomen.
  • Houd al je uren bij. Je wordt pas als ondernemer voor de belastingdienst gezien als je voldoet aan het urencriterium van 1.225 uren per jaar. Zorg dat je duidelijk hebt hoeveel uur je gewerkt hebt en waaraan.
  • Vergeet geen aftrekposten! Ook privé kosten kun je soms aftrekken voor fiscaal voordeel. Laat je daarom adviseren door een belastingadviseur! Vraag gratis offertes aan en neem contact op met een adviseur uit uw regio.

Op deze pagina vind je meer informatie over belastingadvies voor ZZP’ers.

Hulp bij belastingaangifte nodig?

Heb je hulp nodig bij je belastingaangifte? Twijfel dan niet om een belastingadviseur in te schakelen. De aangifte inkomstenbelasting is voor zzp’ers redelijk ingewikkeld en je wilt voorkomen dat je onnodig veel belasting betaalt.

Een belastingadviseur kan je aangifte inkomstenbelasting helemaal voor je uitvoeren, maar je kunt ook hulp vragen. Jullie gaan dan samen de aangifte door en je krijgt persoonlijke tips en advies van een expert. Op die manier krijg je een duidelijk beeld van de aangifte en alle belangrijke aandachtspunten, zodat je dit in de toekomst misschien wel zelf kunt doen.

belastingadvies kosten

Op zoek naar een belastingadviseur? Vergelijk gratis offertes!

Wil jij je belastingaangifte uitbesteden aan een specialist? Zo weet je zeker dat de aangifte op tijd gedaan wordt en profiteer je van alle geschikte aftrekposten. Op die manier voorkom je dat je te veel belasting betaalt! Op zoek naar een adviseur om je hierbij te helpen?

Start gratis offerteaanvraag!

Hierna ontvangt u zo snel mogelijk de prijzen van meerdere adviseurs in de regio. Vergelijk de verschillende prijsopgaven, en kies de adviseur met het beste aanbod. Uw besparing loopt op tot wel 40% op de totaalprijs! De aanvraag is gratis en vrijblijvend, dus u zit nergens aan vast.

Gratis offertes vergelijken